ASM wzbogaciła się o kolejne organy piszczałkowe sty, 18, 2024 | Aktualności |  MD Nowe organy, zainstalowane w sali 21 (U Bacha) posiadają 6 realnych głosów rozdzielonych na dwa manuały z pedałem, przy czym na obydwu klawiaturach wolnostojącego stołu gry (o skali C-a3 dla manuału oraz C-f1 dla pedału) możliwe jest uruchomienie każdego z czterech registrów manuałowych. Organy wyposażone są w trakturę mieszaną: mechaniczną dla sekcji manuałowej oraz elektryczną dla dwóch głosów pedałowych. System zaopatrzenia w powietrzne składa się z dmuchawy elektrycznej oraz dwóch miechów – magazynowego i pływakowego. Piszczałki metalowe wykonał Michał Kenis, drewniane Andrzej Cieślak (z wyjątkiem głosu Subbas 16`, który pochodzi z organów „godzinkowych” na Jasnej Górze), wiatrownicę klapowo-zasuwową zbudowała firma Damiana Kaczmarczyka z Zabrza, natomiast komputer organowy do sterowania systemem elektronicznym wykonał Jerzy Ordon. Głównym wykonawcą instrumentu jest Konrad Dybczak, który pracował z Michałem Radlińskim. Obydwaj Panowie są absolwentami naszej szkoły. Organy nastrojone w są systemie równomiernie temperowanym, wysokość stroju to 442 Hz przy 20°C. Prace nad powstaniem organów w obecnym kształcie trwały 2 lata (2021-2023). Cieszymy się, że uczniowie Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej mogą ćwiczyć i odbywać zajęcia na kolejnym, ósmym już instrumencie piszczałkowym. Charakterystyka poszczególnych głosów: Pryncypał 8’ – pierwsza oktawa drewniana, dalej metalowy (stop cyny i ołowiu); Gedakt 8’ – kryty drewniany; Salicjonał 8’ – pierwsza oktawa z wspólna z Gedaktem 8’, dalej metalowy (stop cyny i ołowiu); Oktawa 4’ – metalowa (stop cyny i ołowiu); Flet amabilis 4’ – kryty drewniany; Subbas 16’ – kryty drewniany. Podziel się:Click to share on Twitter (Opens in new window)Click to share on Facebook (Opens in new window) Podobne Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny – rusza nabór zgłoszeń! Pożegnanie Pana Romana Kantaruka